مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
تفاوت برق تکفاز و سه فاز چیست؟

پیش از اینکه در این مطلب از وب سایت شرکت ژیار صنعت ماهور، به تفاوت‌های برق تکفاز و سه فاز، بپردازیم، لازم است در ابتدا توضیحاتی راجع به برق تکفاز و سه فاز بیان نماییم.

برق تکفاز، برای راه‌اندازی تجهیزات کوچک و در مکان‌هایی که نیاز برق کمتر است، همچون مناطق مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقابل برق سه فاز، در کارخانجات و مراکز صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه از سایت ژیار صنعت به تعریف برق تکفاز و سه فاز و ذکر تفاوت‌های بین این دو می‌پردازیم.

 تعریف برق تکفاز و سه فاز

در این بخش به ذکر تعریف و مزایا و معایب برق تکفاز و سه فاز می‌پردازیم تا بدین نحو، اطلاعات کامل‌تری کسب نماییم.

برق تکفاز چیست؟

همانطور که ذکر نمودیم، برق تکفاز اغلب برای مصارف خانگی کاربرد دارد چرا که مصرف برق وسایل برقی منزل، کم و پایین است. در برق تکفاز، تغییر ولتاژ تغذیه برق به طور مداوم صورت می‌گیرد که همین امر ممکن است آسیب به برخی از تجهیزات خانگی وارد نماید. حداکثر ولتاز در اتصالات تکفاز، 230 ولت می‌باشد.

مزایای برق تکفاز

  • اتصالات تکفاز برای تجهیزات و لوازم خانگی و منازل مناسب می‌باشند.
  • وسایلی همچون تلویزیون، یخچال، چراغ و…به برق کمی برای کار کردن نیاز دارند.
  • نحوه عملکرد تکفاز، ساده و معمولی است و شامل یک واحدی است که در آن، در صورت افزایش ولتاژ، جریان برق از طریق سیم‌ها کمتر خواهد بود.

 

محتوای مرتبط: تفاوت بالابر تکفاز و سه فاز

معایب برق تکفاز

  • منبع تغذیه تکفاز، برای تجهیزات سنگین همچون موتورهای صنعتی و دیگر ماشین آلات، مناسب نمی‌باشد.
  • در مقابل موتورهای صنعتی کوچک نیز با منبع تکفاز به دلیل عدم وجود گشتاور اولیه، نمی‌توانند کار کنند در نتیجه به تجهیزات اضافی همچون استارت موتور نیاز دارند تا عملکرد روان داشته باشند.

برق سه فاز چیست؟

در اتصالات سه فاز، ولتاژ تغذیه برق ثابت می‌ماند و در این نوع اتصال، در کنار سیم خنثی، به سه سیم هادی دیگر، نیاز است. برق سه فاز، غالبا در کارخانجات، کارگاه‌ها، موتورخانه‌ها، بالابر و آسانسور و دیگر دستگاه‌های سنگین برقی استفاده می‌شود.

مزایای برق سه فاز

  • به دلیل اینکه از قدرت کافی برای تامین گشتاور برخوردار هستند، برای راه‌اندازی موتورهای صنعتی، به هیچ گونه استارت اضافی نیاز ندارند.
  • ماشین آلات و تجهیزات بزرگ، به طور مؤثر کار می‌کنند و چون بارهای صنعتی و تجاری به برق سنگین نیاز دارند، اتصال سه فاز بهترین گزینه می‌باشد.
  • به دلیل افزایش تعداد فازها در سیستم تغذیه، ولتاژ برق سه فاز، روان‌تر می‌شود.
  • اتصال برق ولتاژ سه فاز به منظور انتقال توان الکتریکی، نیازی به مواد رسانا بسیار ندارد.
  • اتصال برق سه فاز، اقتصادی و مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

معایب برق سه فاز

  • یکی از معایب اتصال سه فاز این است که امکان تحمل بار جداگانه را ندارد در نتیجه ممکن است به تجهیزات صدمه برساند.
  • با توجه به اینکه هزینه قطعات به طور مجزا، گران و پرهزینه است، هزینه تعمیرات نیز پرهزینه و بیشتر می‌باشد.
  • باتوجه به اینکه هزینه ولتاژ واحد بسیار زیاد است، در نتیجه اتصال برق سه فاز نیز به هزینه‌های عایق بالایی نیاز دارد.

 

محتوای مرتبط: تفاوت وینچ و بالابر

تفاوت برق تکفاز و سه فاز در چیست؟

تفاوت‌هایی بین برق تکفاز و سه فاز وجود دارد من جمله:

در نوع اتصال تکفاز، جریان برق از طریق یک هادی تکفاز است اما در اتصال سه فاز، از سه نوع هادی مجزا تشکیل گردیده است که به منظور انتقال برق نیاز است.

در منبع تغذیه تکفاز، ولتاژ برق تا 230 ولت می‌رسد اما در منبع سه فاز، می‌تواند تا 415 ولت را نیز تحمل نماید.
به منظور جریان روان و مطلوب برق، در سیستم تکفاز، به دو سیم مجزا، نیاز است یک سیم، خنثی و دیگری نشان دهنده یک فاز است. در نوع سیستم سه فاز، سیستم برای تکمیل مدار به سیم نول و سیم‌های سه فاز نیاز دارد.

در مقایسه با سیستم تکفاز، حداکثر توان از طریق اتصال سیستم سه فاز، منتقل می‌شود.
نوع اتصال تکفاز از دو سیم تشکیل می‌گردد که یک شبکه ساده را ایجاد می‌نماید و در مقابل، اتصال سه فاز، از پیچیدگی بیشتری برخوردار است چرا که چهار سیم را در بردارد.

باتوجه به اینکه در اتصال تکفاز، یک سیم فاز وجود دارد، در صورتی که اتفاقی برای سیستم بیفتد، در نتیجه منبع تغذیه به طور کامل قطع می‌شود. در مقابل، در یک منبع تغذیه‌ای سه فاز ، در صورتی که اتفاقی برای یک فاز پیش آید، سایر فازها همچنان کار می‌کنند در نتیجه هیچ گونه قطعی ایجاد نمی‌شود.

به لحاظ کارآیی نیز، نوع اتصال تکفاز از اتصال سه فاز کمتر است بدین دلیل که یک منبع تغذیه سه فاز به هادی کمتری برای مدار به نسبت منبع تغذیه تکفاز نیاز دارد.
در برق سه فاز، به دلیل اینکه هزینه‌های عایق بالاتر است و ولتاژ عایق‌ها نیز متفاوت است، مجموع این‌ها بر روی هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد.

به لحاظ کاربرد نیز، برق سه فاز برای صنایع بزرگ همچون کارخانجات و تجهیزاتی همچون الکتروموتورها، آسانسور و بالابرها و… کاربرد دارد در مقابل برق تکفاز برای مصارف مسکونی، منازل، شرکت‌ها و کارهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سخن پایانی

در این مطلب از وب سایت ژیار صنعت ماهور، به بررسی این سؤال که تفاوت‌های برق تکفاز و سه فاز چیست پرداختیم و ذکر نمودیم که در چه مکان‌هایی از برق تکفاز و یا منبع تغذیه سه فاز استفاده می‌شود.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
3 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
پرویز
 سلیمی
پرویز سلیمی

سلام وقت بخیر ممنون از محصولات خوبتون

پشتیبان فنی
پشتیبان فنی
پاسخ به  پرویز سلیمی

سلام خوشحالیم که مارو انتخاب کردین

عبدالحسین
 قنبری
عبدالحسین قنبری

قیمت بالا خریدم