مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
تفاوت بالابر تک فاز و سه فاز

در پروژه‌های ساختمان سازی، فرآیند ساخت و ساز مستلزم حمل لوازم و مصالح در طبقات دارد. لازم است تمامی مصالح سنگین و حجیم ساختمانی، ارتفاعی را برای ساخت، طی کنند. این حجم از مصالح توسط نیروی انسانی، قابلیت جابجایی ندارد از این رو، نیاز به یک دستگاه و ماشینی است که به سادگی امکان جابجایی مصالح در ارتفاعات مختلف را فراهم نماید.

این دستگاه به نام بالابر تکفاز و یا سه فاز معروف است که می‌تواند مصالح را در ارتفاعات مختلف جابجا نماید. در این مطلب از وب سایت ژیار صنعت ماهور به بررسی تفاوت بالابر تکفاز و سه فاز می‌پردازیم.

آشنایی با بالابر ساختمانی تکفاز و سه فاز

بالابر ساختمانی، یکی از تجهیزات ساختمانی است که الکتروموتور همراه با گیربکسی قدرتمند بر آن قرار دارد. جابجایی و حمل بار‌ها و مصالح از طریق نیروی موتور الکتریکی، سیم بکسل، ریل، قلاب، باکت، وینچ و… می‌باشد.

نکته اصلی و اساسی بالابرها، میزان قدرت و توان آن‌ها در حمل بارهای گوناگون است. قدرت ارتباط مستقیمی با نوع موتور استفاده شده در بالابرها دارد. بدین نحو که موتور قوی‌تر، توان بالاتری و امکان جابجایی بار در حجم بیشتری را دارد. بنابراین دو نوع بالابر به لحاظ قدرتی وجود دارد از قبیل بالابر ساختمانی تکفاز و بالابر ساختمانی سه فاز.

بالابر تکفاز یا سه فاز؟

اینکه از بین دو نوع بالابر ساختمانی تکفاز و سه فاز کدام یک را انتخاب نماییم بسته به موارد و نکات بسیاری از قبیل شرایط کار، نوع مصالح، سرعت مدنظر، ارتفاع ساختمان و… دارد. بالابر تکفاز به نسبت بالابر سه فاز از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است که ناشی از عوامل مختلفی می‌باشد.

برای کسب اطلاعات می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید. در ادامه عواملی که سبب انتخاب هریک از انواع بالابر تکفاز و سه فاز می‌باشد را ذکر می‌نماییم.

تفاوت بالابر تکفاز و بالابر سه فاز

هر یک از انواع بالابر تکفاز و بالابر سه فاز از ویژگی‌هایی برخوردار می‌باشند که در این بخش به آن‌ها می‌پردازیم:

بالابر سه فاز از قدرت بیشتری به نسبت بالابر تکفاز برخوردار است.

موتور الکتریکی سه فاز از توان بالاتری به نسبت موتور تکفاز برخوردار است در واقع موتورهای تکفاز را نمی‌توان از حدی قدرتمندتر ساخت از این رو با استفاده از بالابر ساختمانی تکفاز، از توان و نیروی کمتری برخوردار خواهید بود. در مقابل در بالابر سه فاز، مانعی به لحاظ تامین توان وجود ندارد.

در واقع بالابر کم توان صرفه اقتصادی ندارد و بالابرهای پرتوان نیز از قیمت بسیار بالایی برخوردار می‌باشند.

تامین برق سه فاز

برق سه فاز، نیرویی که به راحتی تامین نمی‌شود. در نوع بالابر سه فاز، از قدرت بیشتری برخوردار می‌باشیم در مقابل، شرایط تامین برق سه فاز، برای هر ساختمانی ممکن نمی‌باشد. به طور کلی، به ساختمان‌های کمتر از شش طبقه، امکان استفاده از برق سه فاز داده نمی‌شود. در نتیجه در بسیاری از ساختمان‌ها، نمی‌توان اقدام به نصب بالابر سه فاز نمود.

امکانات نصب آسان برای بالابر تکفاز

از جمله ویژگی‌های مثبت برای نصب بالابر ساختمانی تکفاز، سخت گیری کمتر آن هنگام نصب می‌باشد. در واقع هنگامی که توان موتور، افزایش یابد، نصب تجهیزات وارد فاز پیچیده‌تری می‌گردد که خطراتی را نیز به همراه دارد.

در نوع بالابر تکفاز، به دلیل اینکه دستگاه از حجم و قدرت کمتری برخوردار است، شرایط مناسب‌تری به لحاظ نصب نیز برای کارفرما ایجاد می‌گردد.

نصب بالابر

متعلقات بیشتر موتور در بالابر تکفاز

نوع بالابر ساختمانی تکفاز، موتور آن به منظور تامین قدرت بالا، با خازن‌های راه انداز همراه می‌باشد که برای کارکرد روان موتور ضروری است اما در مقابل در نوع بالابر سه فاز، این خازن‌ها وجود ندارد. در زمان راه‌اندازی موتور تکفاز، یک قطعه اضافی وجود دارد که این قطعه می‌تواند دردسرهایی را ایجاد نماید.

تفاوت متعلقات

موتورهای بالابر سه فاز، ساختار ساده‌تری دارند

موتورهای بالابر سه فاز به لحاظ ساختار و نوع تجهیز، بسیار ساده‌تر می‌باشند. در واقع ساختار آن از یک استاتور سیم پیچی شده برخوردار است که به همراه دو بلبرینگ می‌باشد. با توجه به اینکه بلبرینگ‌ها در اثر کارکردهای سنگین، در هر دو نوع بالابر ساختمانی تکفاز و سه فاز دچار استهلاک می‌گردند، پس از مدتی نیاز به سرویس دارند. در بالابر ساختمانی تکفاز استهلاک بیشتری به نسبت بالابر ساختمانی سه فاز را شاهد می‌باشیم که این امر به دلیل سیستم پیچیده‌تر موتور در آن می‌باشد.

موتور بالابر

تامین برق سه فاز به صورت همگون

در سیستم بالابر سه فاز، به دلیل اینکه پیچیدگی و حساسیت بسیاری در تامین یکنواخت بالابر وجود دارد، در صورت اختلاف ولتاژ در برق سه فاز و از بین رفتن یکی از فازهاف ممکن است مشکلات و مخاطراتی را به‌وجود بیاورد. شرایطی که خطای دو فاز نام دارد. اما در بالابر ساختمانی تکفاز این مشکل وجود ندارد و نبود برق مساوی با عدم کارکرد دستگاه می‌باشد.

قیمت بالابر تکفاز و بالابر سه فاز

موتورهای سه فاز در مقایسه با موتورهای بالابر تکفاز از مواردی همچون قدرت برابر، سادگی در طراحی و حجم کمتری برخوردار است.

موتورهای سه فاز برای راه‌اندازی به الزامات گران‌تری نیاز دارد و می‌توان از طریق یک سیستم تابلو برق ساده نیز آن را راه‌اندازی نمود اما برای موتورهای بالابر سه فاز، الزامات و تجهیزاتی نیاز است که هر یک تاثیر بسیاری در قیمت بالابر ساختمانی سه فاز دارد. به طور کلی بالابر تکفاز، به لحاظ قیمتی بسیار مناسب‌تر از بالابر سه فاز می‌باشد.

برای کسب اطلاعات به منظور خرید و آگاهی از تفاوت بالابر تکفاز و سه فاز، می‌توانید با کارشناسان و مشاوران مجموعه ژیار صنعت ماهور در ارتباط باشید.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها