مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
تفاوت وینچ و بالابر در چیست؟

در حوزه صنعت و ساختمان‌ها استفاده از تجهیزاتی برای جابجایی و حمل بار و لوازم، ضروری است. از این رو دو نوع ابزار بسیار کاربردی وجود دارد به نام وینچ و بالابر که ممکن است این دو در نگاه اول، یکی به نظر برسند اما لازم است بدانیم که علی رغم اینکه این دو دستگاه شباهت‌هایی با یکدیگر دارند، از تفاوت‌های عمده و یا جزئی در برخی از موارد نیز برخوردار می‌باشند.

اما دقت در نگهداری از دستگاه‌های وینچ و بالابر، سبب افزایش عمر و ماندگاری آن می‌شود. تمیز کردن و از بین بردن گرد و غبار بسیار ضروری می‌باشد.

بنابراین در این مقاله از وب سایت ژیار صنعت قصد داریم راجع به هریک از انواع بالابر و وینچ، توضیحاتی ارائه نماییم و سپس به این مبحث می‌پردازیم که کدام یک، انتخاب بهتری می‌باشد و ذکر می‌نماییم که تفاوت وینچ و بالابر در چیست.

وینچ چیست؟

وینچ چیست؟

وینچ یک دستگاه مکانیکی است که به منظور جابجایی بار و اشیاء سنگین در ارتفاعات مختلف به کار می‌رود. مکانیزم عملکرد وینچ، براساس استفاده از قدرت مکانیکی می‌باشد.

وینچ از یک لوله (دسته) و دیسک (رولک) تشکیل شده است که از طریق طناب و یا زنجیر به یکدیگر متصل شده‌اند. از طریق چرخش دسته، طناب به صورت خودکار در رولک می‌پیچد یا از آن باز می‌شود که در نتیجه این امر، بار و وسایل جابجا می‌شود.

انواع وینچ

وینچ‌ها به طور کلی به سه نوع تقسیم بندی می‌شوند:

  • وینچ الکتریکی که از نیروی برق یا باتری برای کنترل و حرکت استفاده می‌کند.
  • وینچ پنوماتیکی که توان خود را از هوای فشرده می‌گیرد.
  • وینچ هیدرولیکی که برای حرکت از پمپ هیدرولیکی استفاده می‌کند.

نحوه عملکرد وینچ

همانطور که ذکر نمودیم، نوع عملکرد وینچ، بر اساس قدرت مکانیکی است که بواسطه چرخش لوله، طناب به صورت خودکار و اتوماتیک به دور رولک میپیچد یا باز می‌شود در نتیجه، جابجایی بار انجام می‌گیرد. وینچ‌ها به منظور جابجایی بار در ساختمان‌ها، خودروها، کشتی‌ها و صنایع دیگر کاربرد دارند.

بالابر چیست؟

بالابر چیست؟

بالابر چیست؟ دستگاهی است که برای جابجایی و حمل بار و لوازم سنگین در انواع ارتفاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. مکانیزم عملکرد این دستگاه برای انتقال نیرو از طریق قدرت مکانیکی و هیدرولیکی است. بالابر توسط سیستم موتور و سیستم هیدرولیکی کنترل می‌شود که از این طریق، بار با ارتفاع بالا، حمل و جابجا می‌گردد.

انواع بالابرها

بالابرها از انواع مختلفی تشکیل می‌شوند که برخی از آن‌ها عبارت است از:

عملکرد  بالابرها

بالابرها به منظور ایجاد نیرو و انجام جابجایی از سیستم هیدرولیکی و مکانیکی استفاده می‌کنند. بالابرها، وسایل و بارها را در ارتفاعات مختلف جابجا می‌کنند و در بسیاری از صنایع همچون ساختمان سازی، صنعت نفت و گاز، صنعت کشاورزی و… کاربرد دارد.

آیا می‌توان وینچ و بالابر را به جای یکدیگر استفاده نمود؟

به طور کلی، پاسخ این سؤال منفی است. چرا که وینچ‌ها برای کشیدن اجسام و مواد دارای کاربرد می‌باشند و هنگام بلند کردن بارهای سنگین خطراتی را با خود به همراه دارد و  چون برای این منظور طراحی نشده است احتمال افتادن بار وجود دارد.

تفاوت وینچ و بالابر در چیست؟

تفاوت وینچ و بالابر

وینچ‌ها ممکن است به لحاظ عملکرد شبیه بالابرها باشند، اما از تفاوت‌هایی برخوردار هستند.
وینچ‌ها بارهای سنگین را به صورت افقی جابجا می‌کنند. به عنوان نمونه بیرون کشیدن بار از داخل گودال یا کشیدن مواد و وسایل سنگین بر روی عرشه کشتی از کاربردهای وینچ می‌باشد در مقابل، بالابرها، به منظور کشیدن بار سنگین به صورت عمودی طراحی و تولید گردیده‌اند.

وینچ برای جابجایی بار در ارتفاع پایین مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان نمونه در کشتی، خودروها و امور ساختمانی برای جابجایی لوازم از وینچ استفاده می‌شود در حالیکه از بالابر برای حمل و جابجایی در ارتفاعات بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه عملکرد وینچ براساس قدرت مکانیکی است در حالیکه ساختار بالابرها براساس قدرت هیدرولیکی و مکانیکی می‌باشد.
وینچ از ساختار ساده‌تری برخوردار است، قابلیت نصب آسانی دارد، وزن سبک‌تری دارد، در فضای محدود قابل استفاده است و در نتیجه از قیمت مناسب‌تری نیز برخوردار است. اما بالابرها، قابلیت جابجایی در ارتفاعات و طبقات مختلف را دارند، از کارایی بالایی برخوردارند، امکان کنترل دقیق بار را فراهم می‌کنند و سرعت آن‌ها قابل تنظیم است.

وینچ‌ها از ترمزهای دینامیکی استفاده می‌کنند که برای تحمل بارهای کششی و چرخشی طراحی شده‌اند اما بالابر اط سیستم ترمز مکانیکی استفاده می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت ژیار صنعت ماهور به بررسی ویژگی‌ها، عملکرد و نفاوت وینچ و بالابر پرداختیم تا شما عزیزان هنگام خرید، اطلاعات بیشتری راجع به این رو نوع ابزار داشته باشید. برای دریافت اطلاعات و مشاوره، می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید.

سئوالات متداول

بیشترین سئوالات و پاسخ ها آن

امکان استفاده از وینچ به جای بالابر وجود ندارد چرا که به لحاظ عملکرد و مکانیزم با یکدیگر تفاوت دارند.

وینچ و انواع آن قابلیت جابجایی بارهای سنگین را دارد اما نحوه جابجایی آن به صورت افقی می‌باشد.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها