مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275

لوله خم کن هیدرولیکی و کاربرد آن

Hydraulic bending tube and its application

برای انتقال سیالات در صنعت از انواع لوله استفاده می‌شود. جهت جابجایی بهتر نیاز است که این‌ لوله‌ها را خم کنند. خم کردن لوله‌ها توسط لوله خم کن هیدرولیکی انجام می‌شود.

این دستگاه با قدرت بسیار زیادی باعث ایجاد فرم دلخواه به انواع لوله شده بدون آن‌که لوله آسیب ببیند. حتی سنگین‌ترین و ضخیم‌ترین لوله‌ها با استفاده از این دستگاه خم می‌شوند. لوله‌هایی با جنس، upvc، آلومینیوم، فلز و پلاستیکی را می‌توانید با استفاده از دستگاه خم کن هیدرولیکی در کوتاه‌ترین زمان ممکن خم کنید.

لوله خم کن هیدرولیکی چیست؟

لوله خم کن دو نوع مختلف دارد که هرکدام دارای کاربردهای متفاوتی هستند. لوله خم کن دستی و هیدرولیک از انواع این دستگاه هستند.

این ابزار می‌تواند لوله‌هایی با جنس‌های مختلف پلاستیکی، فلزی، مس، استیل و یا دیگر لوله‌های را شکل دهند. این دستگاه قدرت بسیار بالایی دارد و با سایز 2، 3، 4، و 5 اینچی تولید می‌شوند. خم کن لوله هیدرولیک می‌تواند لوله‌هایی با قطر 114 اینچ و ضخامت 8 میلی‌متر را شکل دهند.

این دستگاه قادر است به صورت دیجیتال یا همان هیدرولیک، عمل خرد کن را تنظیم کرده و سرعت آن را نیز تنظیم کنند.

کاربرد دستگاه لوله خم کن هیدورلیک

به طور کلی می‌توان گفت خم کن لوله هیدرولیک با توجه به نوع لوله‌هایی که خم می‌کند، کاربردهای گوناگونی دارد.

به طور مثال خم کردن آهن، پروفیل، میل گرد، نبشی لوله و خم کردن دیگر لوله‌ها از کابردهای این دستگاه است. دستگاه لوله خم کن دارای دو نوع ساده یا هیدرولیکی بوده که نوع هیدرولیکی آن به سیستم cnc و nc مجهز است.

همچنین این دستگاه با توجه به سایز قطعات لوله، تعداد غلتک‌ها، تعداد ایستگاه‌های مورد استفاده و ضخامت قطعات سیستم هیدرولیکی می‌تواند دارای کاربردهای متفاوتی باشد. 

مزایای خم کن هیدرولیکی کدام است؟

این نوع لوله خم کن می‌تواند لوله‌ها را بدون این‌که چروکی روی آن ایجاد شود، خم کرده همچنین از دفرمه شدن لوله‌ها جلوگیری می‌کند. این دستگاه لوله را با شعاع خم خیلی کم به طور حرفه‌ای فرم می‌دهد.

از دیگر مزایای خم کن هیدرولیک می‌توان به داشتن قالب وایپری اشاره کرد. این قالب از آلیاژ نرم آلومینیومی یا برنزی ساخته می‌شود. کاربرد این قالب معمولا در لوله‌های تیتانیومی یا ضد زنگ است.

به این دلیل از قالب وایپری استفاده می‌شود که لوله هنگام خمش دچار تغییر شکل و بدفرمی نشود. این قالب از چنین آسیب‌هایی جلوگیری می‌کند. البته ممکن است در برخی مواقع بین قالب و لوله چروک‌های ریز و درشتی ایجاد شود. 

نحوه کارکرد خم کن هیدرولیکی

این دستگاه همانطور که گفته شد، انواع مختلفی دارد. نحوه کار کردن هر کدام از این دستگاه‌ها با هم متفاوت است. برای کار کردن با خم کن فلزی ابتدا باید یک سری فک به دستگاه متصل شود که هم سایز لوله‌ها باشد.

سپس پیچ‌های خم کن موجود در این دستگاه باید به صورت دستی باز شده و لوله بین فک‌ها قرار داده شود. دسته‌هایی که در لوله خم کن فلزی وجود دارد، از طریق دستگاه چرخانده شده تا در سطح لوله زاویه مدنظر ایجاد شود. در این شرایط فرآیند خم کردن لوله اتفاق می‌افتد.

در انتها اهرم موجود در دستگاه را بالا می‌برند و لوله خم شده را از آن بیرون می‌کشند.

Hydraulic pipe bender

انواع دستگاه لوله خم کن هیدرولیکی

این دستگاه مدل‌های مختلفی دارد که از نظر نیروی محرکه به موارد زیر تقسیم بندی می‌شود:

  • خم کن دستی
  • لوله خم کن برقی
  • خم کن مکانیکی 
  • هیدرولیکی

هر کدام از این موارد کاربرد خاص خودشان را دارند. مثلا از خم کن دستی در کولر گازی استفاده می‌کنند.

در اکثر کارخانه‌ها از دستگاه لوله خم کن برقی استفاده می‌شود. یکی از معروف‌ترین دستگاه‌های لوله خم کن، نوع هیدرولیکی آن است. چرا که قدرت بسیار بالایی در شکل دادن به لوله‌ها دارد.

از این رو می‌تواند لوله‌ها را با ضخامت‌ها مختلف خم کند. این دستگاه به نحوی کار می‌کند که به آن تلمبه زنی جک هیدرولیکی می‌گویند.

اجزای دستگاه لوله خم کن هیدورلیک

این دستگاه مانند هر ابزار صنعتی دیگر، دارای اجزای مختلفی است. در صورتی که برای ساخت این خم کن از تجهیزات باکیفیتی استفاده کنند، قیمت لوله خم کن هیدرولیکی بالاتر می‌رود. مهم‌ترین اجزای خم کن به شرح زیر است:

قالب خمشی

 به این وسیله، قالی شعاعی یا شکل دهنده خمشی هم گفته می‌شود. با استفاده از این قالب فشار مشخصی روی لوله ایجاد می‌کنند تا منحی روی آن به‌وجود آید.

قالب گیره

 برای این‌که لوله در موقعیت‌های مختلفی نگه داشته شود، این قالب در دستگاه لوله خم کن به کار رفته است. این موقعیت می‌تواند شامل فرآیند خمش باشد. زمانی که لوله لیز می‌خورد، دچار آسیب‌هایی می‌شود.

از این رو قبل از عملیات خمش، لازم است تا لوله سر جایش محکم نگه داشته شود. این امر توسط قالب گیره امکان‌پذیر است.

قالب فشاری

 همانطور که از نام این قالب پیداست، فشار مشخصی و معینی را به لوله وارد می‌کند تا خم کردن لوله ممکن شود. در واقع این قالب کاری می‌کند که در سطح لوله، خمش ایجاد شده و زمانی که حرکت لوله شروع شود، بعد از وارد شدن فشار، خم شدن اتفاق می‌افتد.

قالب وایپر

برای جلوگیری از آسیب قسمت بیرونی لوله، از قالب وایپر استفاده می‌کنند. این قالب دارای قطعاتی مانند فک صفحه پایینی، قطعه اسمبلی کننده، پین‌های قفل کننده بلوک و سیلندرهای هیدرولیکی است.

به هر کدام از این قطعات شماره‌های مختلفی اختصاص می‌دهند. به عنوان مثال شماره‌های 6، 8، 11 و 12 متعلق به فک‌های قابل تعویض هستند.

بهترین دستگاه برای خم کردن لوله های صنعتی

اگر می‌خواهید لوله‌های صنعتی به بهترین نحو ممکن و بدون چروک خم شوند، توصیه می‌شود، برای این‌کار از خم کن لوله هیدرولیکی استفاده کنید.

این دستگاه ابعاد مختلفی شامل 2 تا 5 اینچی دارد. خم کن لوله هیدرولیکی می‌تواند لوله‌هایی با اندازه 114 اینچ را خم کند. این دستگاه دارای انواع مختلفی است که هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند. از لوله خم کن دستی برای کولرگازی و از خم کن هیدرولیکی جهت فرم دادن تمامی لوله‌ها استفاده می‌شود.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها