مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
هیدرولیک چیست و چه کاربردی دارد؟

هیدرولیک Hydraulics از کلمه یونانی هیدرو به معنای حرکت مایعات گرفته شده است و به معنای علمی است که مایعات تحت فشار را بررسی می‌نماید. در واقع به معنای واضح‌تر، یک عملکرد مکانیکی است که بوسیله مایع تحت فشار کار می‌کند.

در ادامه این مطلب از وب سایت شرکت ژیار صنعت ماهور به بررسی هیدرولیک، کاربردهای هیدرولیک، انواع سیستم‌های هیدرولیک و … می‌پردازیم.

هیدرولیک چیست؟

همانطور که ذکر نمودیم، هیدرولیک به معنی حرکت مایعات است که از جمله روش‌های کاربردی استفاده از سیالات تحت فشار است. در واقع، به بیانی دیگر، در علم هیدرولیک از نیروی مایعات تحت فشار یا تحت حرکت استفاده می‌شود تا کاری انجام شود.

مایعات تراکم ناپذیر هستند در نتیجه، این امر سبب شده است تا از مایعات به عنوان وسیله مناسب و ایده‌آل برای انتقال و تبدیل کار استفاده شود.

روش هیدرولیک در مقایسه با سایر روش‌های انتقال انرژی از مزایایی همچون انعطاف پذیری، طراحی ساده، قابلیت افزایش نیرو، راندمان بالا، دقت کنترل زیاد، اطمینان و… برخوردار می‌باشد.

معرفی سیستم‌های هیدرولیکی

معرفی سیستم‌های هیدرولیکی

سیستم هیدرولیکی از یک مدار بسته حاوی مایع مخصوص تشکیل شده است. این سیستم بواسطه قوانین سیالات از قابلیت‌هایی همچون فشردگی، انتقال نیرو و انجام کارها برخوردار می‌باشد. در سیستم‌های هیدرولیکی با بهره‌گیری از مایع تحت فشار، کار انجام می‌گیرد و نحوه عملکرد تمامی سیستم‌های هیدرولیکی یکسان و مطابق یک مفهوم می‌باشد.

محتوای مرتبط: معرفی بالابر هیدرولیکی

ممکن است انواع متفاوتی از سیستم‌های هیدرولیک وجود داشته باشد اما هدف همگی یکسان است و از مایع فشرده برای انجام کار استفاده می‌شود. مبنای عملکرد سیستم هیدرولیک این است که فشاری که به مایع فشرده شده در یک نقطه وارد می‌شود، به طور کامل به تمام نقاط درون آن محفظه نیز منتقل می‌گردد در نتیجه بواسطه این سیستم، امکان تولید نیروی بزرگ با کمترین تلاش فراهم می‌گردد.

آشنایی با مفهوم هیدرولیک و کاربردهای آن

سیستم هیدرولیک یک فناوری درایو است که از مایع برای اجرای کار استفاده می‌شود. سیستم‌های هیدرولیکی برای انتقال انرژی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که قطعه‌های محرک موجود در سیستم هیدرولیکی در مقایسه با سایر سیستم‌ها کمتر است و همین امر سبب شده است تا بتوان با استفاده از این سیستم در هر نقطه با حرکت‌های خطی یا دورانی، به قدرت بسیار و کنترل مناسب رسید.

می‌توان گفت که سیستم‌های هیدرولیکی اصطکاک کمی دارند و در مقایسه با سایر سیستم‌ها، از هزینه پایین‌تر و راندمان بالاتر برخوردار می‌باشند.

سیستم‌های هیدرولیکی در محیط‌های صنعتی، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، تجهیزات ساختمانی و… کاربرد دارد. هم‌چنین در صنعت راهسازی، صنعت کشاورزی، صنایع بسته بندی، صنایع غذایی و… کاربرد دارد.

هیدرولیک چگونه کار می‌کند؟

اصطلاح هیدرولیک غالبا برای وسایل نقلیه و انواع ماشین آلات به کار برده می‌شود اما راجع به نحوه عملکرد هیدرولیک ممکن است ابهاماتی وجود داشته باشد که در این بخش به آن می‌پردازیم. اصطلاح هیدرولیک برای مطالعه مایعات و نحوه عملکرد آن به کار می‌رود. در این سیستم، برای تامین انرژی مورد نیاز، از مایع تحت فشار استفاده می‌کنند.

نحوه پرس و فشار هیدرولیکی بدین نحو است که مقدار کمی از مایع را به منظور تولید مقدار فشار زیاد، تحت فشار قرار می‌دهند. فشار ایجاد شده، به طرف دیگر و به یک پیستون در محفظه وارد می‌شود و در نتیجه انتقال انرژی، سبب می‌شود چیزی به سمت بالا به حرکت در بیاید.

به دلیل ایجاد فشار، جریان آب به سمت عقب گرایش ندارد مگر اینکه فشار آزاد شود.  این امر بدین معنا است که تا زمانی که اپراتور سیستم بخواهد، هر چیزی که توسط پیستون بلند می‌شود، ایمن است.

محتوای مرتبط: معرفی بالابر آکاردئونی

انواع قطعات یک سیستم هیدرولیک

انواع قطعات یک سیستم هیدرولیک

سیستم هیدرولیک از 4 بخش اصلی تشکیل شده است که در ادامه به ذکر هر یک می‌پردازیم:

  • مخزن

محل نگهداری مایع را مخزن می‌نامند که گرما را به سیستم هیدرولیک انتقال می‌دهد و هم‌چنین به حذف هوا و رطوبت نیز کمک بسیاری می‌کند.

  • پمپ

پمپ وظیفه انتقال انرژی مکانیکی به داخل سیستم را دارد. انتقال انرژی بواسطه حرکت مایع در مخزن انجام می‌گیرد. پمپ‌های هیدرولیک شامل انواع مختلفی همچون پمپ دنده‌ای، پمپ پیستونی، پمپ پره‌ای می‌باشند که همه این پمپ‌ها براساس اصل اساسی حرکت مایعات از طریق فشار کار می‌کنند.

  • سوپاپ‌ها

از سوپاپ و شیرهای موجود در سیستم، به منظور راه‌اندازی و توقف سیستم و هم‌چنین هدایت محل حرکت مایع استفاده می‌شود. شیرآلات و سوپاپ‌ها حاوی تعدادی قرقره هستند که بواسطه روش‌های هیدرولیکی، دستی، پنوماتیک، مکانیکی و… فعال می‌شوند.

  • محرک‌ها

محرک‌ها انرژی هیدرولیکی تولید شده را می‌گیرند و به انرژی مکانیکی برای استفاده تبدیل می‌نمایند. روش‌های انجام این کار ممکن است متفاوت باشد به نحوی که ممکن است چند محرک مختلف موجود باشد که برای انواع عملکردهای خاص استفاده می‌گردد.

سخن پایانی

هیدرولیک به روش بسیار مؤثر و کاربردی استفاده از مایعات تحت فشار می‌پردازد تا کاری اجرا گردد. در این مقاله به ذکر ویژگی‌ها و مزایای سیستم‌های هیدرولیک پرداختیم در صورت نیاز به دریافت اطلاعات، می‌توانید با کارشناسان شرکت ژیار صنعت ماهور از طریق راه‌های ارتباطی، تماس بگیرید.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
علی
 بهاور
علی بهاور

سلام من یه بالابر میخوام از طبقه همکف به طبقه اول لطفا بگید کدوم مدل مناسب کار من هست.

سعید
 شاکری
سعید شاکری

سلام، قیمت بالابر متحرک با ارتفاع 6 متر چه مبلغی است؟