مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
تفاوت بالابر و آسانسور چیست؟

آسانسور و بالابر با هدف سرعت بخشیدن در جابجایی و حمل و نقل افراد و وسایل بین طبقات مختلف در یک ساختمان یا مکان تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرند اما آیا تفاوتی بین آسانسور و بالابر وجود دارد؟ در این صورت، از چه تفاوت‌هایی برخوردارند؟

یکی از تفاوت‌های بین آسانسور و بالابر در نحوه ساخت و نوع عملکرد آن‌ها است که در ادامه این مقاله از وب سایت ژیار صنعت به بیان توضیحاتی راجع به هر یک از این دو سیستم و تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

آسانسور چیست؟

آسانسور دستگاهی برای حمل و نقل افراد و یا وسایل از یک طبقه ساختمان یا مکان اداری به طبقه دیگر است. آسانسورها دارای یک کابین نیز هستند که در ساختمان‌های اداری، تجاری و مسکونی با تعداد طبقات بالا بسیار کاربردی و ضروری است.

آسانسور چیست؟

آسانسور از طریق موتور الکتریکی و سیم بکسل به صورت عمودی حرکت می‌کند. استفاده از آسانسور برای افرادی که ناتوانی حرکتی دارند، امکان دسترسی آسان‌تر را فراهم می‌نماید.

انواع آسانسور

آسانسور وینچی

  • آسانسور کششی
  • آسانسور هیدرولیک
  • آسانسور مغناطیسی
  • آسانسور کارگاهی
  • آسانسور وینچی

بالابر چیست؟

بالابر چیست

بالابر دستگاهی است که غالبا برای جابجایی وسایل و بسته‌ها کاربرد دارد. لازم به ذکر است که از باربرها برای جابجایی افراد نیز استفاده می‌شود اما از این دستگاه معمولا برای حمل و نقل بار، بسته، وسایل در انبارها، فروشگاه‌ها، کارخانجات، پارکینگ‌ها و… استفاده بیشتری می‌شود.

بالابرها دارای پله و یا سطوحی هستند که افراد و یا بسته‌ها به راحتی در آن قرار می‌گیرند، با توجه به نوع نیاز ساخته می‌شوند و به شکل بالا و پایین و گاها شیب دار حرکت می‌کنند.

انواع بالابر

بالابر آکاردئونی

آشنایی با کاربرد آسانسور و بالابر

آشنایی با کاربرد آسانسور و بالابر

با توجه به توضیحاتی که راجع به آسانسور و بالابر ارائه دادیم می‌توان بیان نمود که هر دو دستگاه در حوزه حمل و نقل و جابجایی بسیار پر کاربرد و مهم هستند. با وجود اینکه از لحاظ کارایی عملکرد یکسانی دارند اما تفاوت بین آسانسور و بالابر در زمینه‌هایی وجود دارد. کاربرد آسانسور برای حمل افراد و وسایل در ادارات و ساختمان‌های تجاری است اما بالابر معمولا برای حمل بار در انبار، پارکینگ و محیط‌های صنعتی کاربرد دارد. شایان ذکر است نصب و راه‌اندازی هر دو دستگاه نیازمند تخصص یک تیم حرفه‌ای است تا هر یک از این دستگاه‌ها از عملکرد بهتری برخوردار باشند.

تفاوت بالابر و آسانسور چیست؟

آشنایی با کاربرد آسانسور و بالابر

علی رغم اینکه آسانسور و بالابر برای تردد بین طبقات استفاده می‌شوند، از تفاوت‌هایی برخوردارند که در ادامه به آن می‌پردازیم:

شکل ظاهری و طراحی

شکل ظاهری و طراحی

شکل ظاهری آسانسورها به نحوی است که برای حمل و نقل افراد مناسب باشد و دارای کابین‌های غیرقابل نفوذ و محصور است علاوه بر این، در طراحی ظاهر آسانسورها نیز از لحاظ زیبایی شناسی توجهات ویژه‌ای شده است همچون نور پردازی، استفاده از متریال زیبا و جذاب و.

در مقابل بالابرها به نحوی طراحی شده‌اند که برای حمل بار و بسته مناسب باشد که غالبا در محیط‌های کارگاهی و انبار مورد استفاده قرار می‌گیرد. بالابرها بدون اتاقک یا کابین هستند، اطراف آن‌ها محصور نیست و از طریق نرده محافظت می‌شوند. از درون بالابر به فضای بیرونی اشراف وجود دارد در صورتی که چنین شرایطی در آسانسورها فراهم نمی‌باشد.

نحوه استفاده

از آسانسورها غالبا برای جابجایی افراد استفاده می‌شود و به صورت کاملا خودکار و اتوماتیک کار می‌کنند اما بالابرها معمولا برای جابجایی بار و بسته کاربرد دارد و برای کار یا توقف نیاز به فرمان دستی دارند.

ظرفیت

ظرفیت بالابر و آسانسور

آسانسورها از لحاظ ظرفیت محدود هستند و تعداد مشخصی افراد با وزن معینی را جابجا می‌کنند اما بالابرها محدودیت‌های کمتری دارند و امکان جابجایی بارهای سنگین با ظرفیت بیشتر را فراهم نموده‌اند.

نحوه حرکت

نحوه حرکت آسانسور و بالابر

آسانسورها تنها به صورت عمودی حرکت می‌کنند و از موتورهای برقی برای حرکت استفاده می‌کنند در حالیکه بالابرها به صورت عمودی، افقی و یا شیب‌دار حرکت می‌کنند از این رو در مکان‌های صعب العبور نیز قابلیت نصب دارند. در بالابر از سیستم هیدرولیک استفاده می‌شود.

محدویت ارتفاع

محدویت ارتفاع آسانسور و بالابر

آسانسورها هیچگونه محدودیتی در ارتفاع ندارند و می‌توان آن‌ها را در بلندترین مکان‌ها نیز نصب نمود در حالیکه بالابرها نهایتا برای حمل و نقل بین دو تا چند طبقه کاربرد دارند و نمی‌توان از آن‌ها برای ساختمان‌های بسیار بلند استفاده نمود.

شیوه نصب و تعمیرات

شیوه نصب و تعمیرات آسانسور و بالابر

به منظور نصب بالابر و آسانسور از سیستم‌ها، قطعات و تجهیزاتی استفاده می‌شود که با توجه به نوع آن متفاوت است. نصب آسانسور دشوار است، هزینه بیشتری دارد هم‌چنین آسانسور نیاز به سرویس و تعمیرات بیشتری دارد در حالیکه نصب بالابرها ساده‌تر است و با هزینه کمتری اجرا می‌گردد.

محیط نصب

محیط نصب بالابر و آسانسور

برای نصب آسانسور از قبل محیط خاصی در نظر گرفته شده است در حالیکه برای نصب بالابرها نیاز به محیط خاصی نیست و در هر مکانی بدون نیاز به تخریب نصب می‌گردد.

قدرت

آسانسورها به صورت روان و بدون صدا و با حداکثر سرعت حرکت می‌کنند از این لحاظ عملکرد بهتری دارند در مقابل، بالابرها نیز حرکت روان و بدون صدایی را دارند اما دارای محدودیت سرعت است و معمولا به آرامی حرکت می‌کنند.

نتیجه گیری

پس از ارائه توضیحات راجع به آسانسور و بالابر و بیان فرق بین این دو، احتمالا متوجه شده‌اید که کدام یک انتخاب هوشمندانه‌تری برای ساختمان و یا یک محیط کارگاهی است. شما عزیزان می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مجموعه در ارتباط باشید

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
4 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی همدانی
مرتضی همدانی

سلام خسته نباشید برای رستوران می تونم از بالابر وینچی استفاده کنم؟

امیر
 بهبهانی
امیر بهبهانی

سلام قیمت با ارتفاع 10 متر یعنی سه طبقه چند درمیاد؟

قاسم
 انتظامی
قاسم انتظامی

ببخشید خدمات پس از فروش بالابر هم دارین؟

ابوالفضل
 نجفی
ابوالفضل نجفی

سلام، از نظر ایمنی بالابر هیدرولیکی و بالابر کششی کدامیک بهتر است؟