مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
آشنایی با آسانسور هیدرولیکی و انواع آن

اگر به امنیت ساکنین ساختمان و سرنشینان آسانسور اهمیت می‌دهید، بهتر است خرید آسانسور هیدرولیکی را در راستای کار خود قرار دهید. اگرچه این آسانسور فقط برای ساختمان‌هایی با ارتفاع کم استفاده می‌شود، اما مزایای آن باعث شده تا انتخاب مناسبی برای ساختمان‌ها باشد. حرکت این آسانسور بسیار آرام و مطمئن بوده و هیچ گونه آلودگی صوتی ایجاد نمی‌کند. برای انتخاب این آسانسور توجه به مزایا و معایب آن اهمیت زیادی دارد.

آسانسور هیدرولیکی چیست؟

به آسانسورهایی که با استفاده از فشار روغن حرکت می‌کنند، آسانسور هیدرولیکی گفته می‌شود. در آسانسورهای خانگی تامین نیروی محرکه به عهده پاوریونیت و جک است. این نوع آسانسورها انواع پیشرفته و ساده‌ای دارند. نمونه‌های ساده از پیستون و سیلندر تشکیل شده است.

این دو قطعه باید زیر کابین آسانسور نصب شوند. پس از چرخش موتور، روغن از داخل مخزن توسط تلمبه به طرف سیلندر، پمپاژ می‌شود. بعد از پر شدن مخزن آن، روغنی که تحت فشار قرار گرفته است، از طریق نیرویی که به پیستون و کابین فشار وارد می‌کند، آن‌ها را به سمت بالا حرکت می‌دهد.

به طور کلی می‌توان گفته که آسانسور هیدرولیکی تحت تاثیر جک هیدرولیکی است و از طریق آن به حرکت درمی‌‌آید. قبل از جک هیدورلیکی، روغن یا مایع تحت فشار آن را به سمت بالا حرکت می‌دهد و باعث بالا رفتن آسانسور می‌شود. این نوع آسانسورها نیازی به نصب موتورخانه در بخش بالای چاهک ندارد. آسانسور هیدرولیک امن‌ترین نوع آسانسور محسوب می‌شود و احتمال سقوط آن خیلی کم است.

مشخصات فنی آسانسورهای هیدورلیکی

محتوای مرتبط: بالابر هیدرولیکی چیست؟

مشخصات فنی آسانسورهای هیدورلیکی

قبل از انتخاب این گونه آسانسورها توجه به بخش فنی آن‌ها اهمیت زیادی دارد. این نوع آسانسورها بخش‌های مختلفی دارند. مخزن روغن، برد کنترل، پاور یونیت جهت پمپاژ روغن و سنسور از قسمت‌های اصلی این آسانسورها محسوب می‌شود.

زمانی که فرمان حرکت به بالا یا پایین آسانسور مشخص شود، سنسور دیتای موجود در این آسانسورها نوع حرکت را مشخص می‌کند. در انتها توسط این دیتاها در هر طبقه، نیروهای تنظیم شده به شیرها وارد می‌شود. به همین دلیل می‌توان گفت که در واقع این فشار مایع موجود در داخل سیلندرها باعث حرکت پیستون می‌شود.

به دلیل سوار بودن کابین روی پیستون، آسانسور به حرکت درمی‌آید. مشخصات فنی آسانسور هیدرولیکی به شرح زیر است:

  • داشتن سیستم ضد سرقت
  • عدم نیاز به گاورنر
  • عدم نیاز به ساخت موتورخانه برای نصب
  • قابل استفاده و اجرا در چاهک‌های کم ارتفاع
  • حرکت بی صدا و سریع
  • صرفه جویی در انرژی
  • داشتن کارسلینگ برای حمل کابین
  • امکان استفاده از برق سه فاز یا تک فاز برای عملکرد بهتر
  • داشتن پمپ روغن دنده‌ای و پمپ پرده جهت ساخت پاوریونیت

نحوه کارکرد آسانسور هیدرولیک

این نوع آسانسور به طور کلی برای ساختمان‌هایی کاربرد دارد که 6 طبقه هستند. زمانی که آسانسور در حال حرکت است، موتور داخل پاور یونیت می‌چرخد و روغن به سیلندر منتقل می‌شود.

پس از پمپاژ روغن و پر شدن سیلندر، پیستون در اثر فشار به کاراسلینگ اتصال می‌یابد، از این رو آسانسور به حرکت درمی‌آید. پس از قطع پمپاژ روغن، آسانسور در هر طبقه توقف می‌کند. برای حرکت مجدد آسانسور به سمت پایین باید یک پیام به سمت دریچه‌های فرمان فرستاده شود.

فرمان فرستاده شده سوپاپ را باز می‌کند و روغن داخل سیستم به حرکت درمی‌آید. همین امر باعث انتقال نیروی جاذبه و وزن کابین به سیلندر و جک آسانسور شده، در این مواقع روغن از سیلندر خالی می‌شود.

برای ایست آسانسور به صورت کامل، می‌بایست سیستم کنترل مرکزی دستور را صادر کند و این دستور باعث بسته شدن سوپاپ آسانسور و متوقف شدن کابین شود.

انواع آسانسورهای هیدرولیکی

آسانسورهای هیدرولیکی به توجه به موارد مختلف دسته بندی می‌شود. به طور معمول این آسانسور بر اساس جک هیدرولیکی و روش کارگزاری بررسی می‌شود. انواع آسانسور برا اساس این دسته بندی شامل موارد زیر است:

  • آسانسور هیدرولیک کششی
  • آسانسور با جک از زیر به صورت مستقیم
  • آسانسور هیدرولیک با جک در بغل مستقیم
  • آسانسور هیدورلیک با جک در بغل غیر مستقیم
  • آسانسور هیدورلیک با یک جک در بغل مستقیم تلسکوپی
  • آسانسور هیدورلیک با دو جک در بغل مستقیم تلسکوپی

کاربرد آسانسورهای هیدرولیکی

کاربردهای آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی برای انتقال عمودی کابین آسانسور در ساختمان‌هایی با ارتفاع کم، استفاده می‌شوند. زمانی که نیاز باشد اجسام سنگین با وزن زیاد به طبقه‌های بالایی حرکت داده شوند و سرعت آن‌ها اهمیت زیادی نداشته باشد، می‌توان از این آسانسور استفاده کرد. به طور کلی کاربردهای آسانسور هیدورلیکی به شرح زیر است:

  • ساختمان اداری چهارطبقه و کم‌تر
  • ساختمان مسکونی دارای دو، سه یا چهار طبقه
  • استفاده در کلینیک، بیمارستان‌های کوچک و کلینیک بهداشت
  • قابل اجرا در کارخانه‌هایی با حمل بار مواد سبک
  • آسانسور مراکز تجاری و پانورامای هتل
  • قابل نصب در آسانسورها به جای کابین مانند سالن تئاتر

مزایای آسانسور هیدرولیکی

آساسنورهای هیدرولیکی با نیروی کمی از سمت جک حرکت می‌کنند و با قدرت بسیار زیادی باعث حرکت آسانسور می‌شوند. شما می‌توانید از این آسانسورها در هر فضایی استفاده کنید. آسانسور هیدورلیکی در برابر زلزله و آتش‌سوزی دارای ضریب امنیتی بسیار بالایی است.

همچنین جهت تعمیر آن‌ها نیازی به پرداخت هزینه‌ زیادی نیست. در این نوع آسانسور، دسترسی به موتور خانه بسیار راحت بوده و به همین دلیل امکان خروج اضطراری فراهم می‌شود. این آسانسور را می‌توان با سرعتی به اندازه یک متر مربع بر ثانیه تنظیم کرد.

این وسیله دارای شیر کنترل هیدرولیکی است که ایمنی بالا و هزینه کمی دارد. طراحی این آسانسور به گونه‌ای است که با خنک شدن الکتروموتور به وسیله روغن، گرمای موجود در محیط کارخانه نیز کم می‌شود. قطعات به کار برده شده در این آسانسورها طول عمر بسیار بالایی دارند، از این جهت استهلاک آسانسور بالاتر می‌رود. برای حرکت آسانسور به سمت پایین نیازی نیست موتور آن روشن باشد.

سایر مزایای آسانسور هیدرولیک به شرح زیر است:

  • بالا بودن ایمنی به دلیل استفاده از جک و کاهش خطر سقوط
  • حرکت یکنواخت و ملایم
  • توقف آرام در هر طبقه و هم تراز شدن کابین و طبقات
  • کاهش هزینه مربوط به ساخت چاه آسانسور
  • امکان افزایش دادن فضای کابین آسانسور

معایب آسانسور هیدورلیکی

در کنار مزیت‌هایی که این آسانسور دارد، دارای معایبی نیز هست که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت. این معایب در زیر شرح داده شده است:

  • محدودیت ارتفاع

یکی از معایب آسانسور هیدرولیکی، داشتن محدودیت ارتفاع است. چرا که این آسانسور برای آپارتمان‌هایی مناسب است که نهایت 5 طبقه دارند؛ بنابراین در ساختمان‌های بلندتر عملکرد مناسبی ندارند. برای استفاده از آسانسور در ساختمان‌های مرتفع جک قطورتر و بلندتر لازم است.

  • محدودیت سرعت

آسانسور هیدرولیک معمولا تا سرعت 16/0 متر بر ثانیه حرکت می‌کنند. افزایش سرعت فقط در صورت رعایت استاندارد امکان‌پذیر است. البته این سرعت برای ساختمان‌های کم، سرعت مناسبی به شمار می‌رود.

  • محدودیت ترافیک

به دلیل کم بودن سرعت این آسانسور، برای ساختمان‌های پرتردد استفاده نمی‌شود. از این رو، چنین آسانسوری برای مراکزی مانند بیمارستان یا مراکز آموزشی اصلا مناسب نیست. از طرفی به دلیل این‌که آسانسور هیدورلیکی با فشار روغن کار می‌کند، استفاده مکرر از آن‌ها باعث خرابی آسانسور می‌شود.

  • حساسیت نسبت به وزن

از دیگر معایب آسانسور هیدرولیکی می‌توان به حساس بودن آن نسبت به وزن اشاره کرد. عملکرد شیر کنترل مکانیکال در زمانی که کابین پر یا خالی باشد، با یکدیگر تفاوت دارد. زمانی که وزن بار کم باشد، این تفاوت به چشم نمی‌آید. با پر شدن کابین آسانسور، این تفاوت خودش را نشان می‌دهد.

  • حساسیت به دما

اگر سیستم هیدرولیکی بیش از اندازه گرم شود، روغن هیدرولیک غلظتش را از دست می‌دهد. در صورت بروز این مسئله، ممکن است تراز کابین و هر طبقه بهم بخورد یا حتی ممکن است اتفاق دیگری رخ دهد.

بالابر هیدرولیکی

قیمت انواع آسانسور هیدرولیکی

قیمت آسانسور هیدورلیکی در هر ساختمان با توجه به عوامل مختلفی معین می‌شود. به طور کلی قیمت نصب و راه‌اندازی آسانسور هیدورلیکی توسط شرکت سازنده اعلام می‌گردد.

فاکتورهایی از جمله مدل آسانسور، مدل موتور، توان ورودی، مقدار برق مصرفی، اندازه کابین آسانسور و عملکرد آن همگی بر قیمت این دستگاه تاثیر گذار هستند. البته توجه داشته باشید که قیمت آسانسور هیدورلیکی با آسانسور کششی در رقابت است.

نکات مهم در انتخاب آسانسور هیدرولیکی

آسانسور هیدرولیکی به دلیل داشتن سیستم ضد سرقت و سرعت پایین در حرکت، برای ساختمان‌هایی مناسب است که ارتفاع کمی داشته و کم تردد هستند. برای خرید یک آسانسور هیدرولیکی باکیفیت می‌بایست به شرکت‌های معتبر مراجعه کنید.

چرا که این شرکت‌ها ایمنی ساکنین را در نظر گرفته و برای جلب رضایت مشتریان، این دستگاه را با بهترین متریال تولید کرده و به فروش می‌رسانند. همچنین نصب آسانسور هیدرولیکی نیز اهمیت بسیاری دارد و باید توسط افراد ماهری نصب شود.

هنگام انتخاب این آسانسور باید به عواملی مانند نوع آسانسور، مدل آن، نحوه عملکرد و موتور آن توجه ویژه‌ای داشته باشید تا بهترین آسانسور هیدرولیکی را تهیه کنید.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها