مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275

در این مقاله به آموزش رایگان نصب کرکره برقی به صورت گام به گام و تفکیک شده پرداخته شده است. هم آموزش نصب کرکره برقی با موتور ساید و هم آموزش نصب کرکره برقی با موتور توبلار توضیح داده شده است. برای آموزش نصب کرکره برقی باید این 15 مرحله را یاد بگیرید.

آموزش نصب کرکره برقی

فهرست مطالب

1- کرکره برقی به چند صورت نصب می‌شود؟

آموزش رایگان نصب کرکره برقی

درب کرکره ای معمولا با توجه به چهار چوب ساختمان به دو حالت نصب می‌کنند:

  • حالت اول : اگر سقف برای درب یا پنجره وجود داشته باشد
  • حالت دوم : اگر مسقف نباشد

1-1- اگر درب یا پنجره دارای سقف باشد ، چگونه کرکره برقی باید نصب کنیم؟

بادخور یا گپ

اگر بالای درب یا پنجره ، سقف وجود داشته باشد باید ارتفاع خاصی را برای نصب کرکره برقی درنظر بگیریم. یعنی حد پایین صفحه پلیت باید از سقف ، فاصله یا گپ ( باد خور ) داشته باشد. حال این گپ یا فاصله باید به ازای هر متر از کف تا سقف 5 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود. مثلا اگر ارتفاع کف تا سقف 6 متر باشد باید حد پایین صفحه پلیت ، 30 سانتیمتر کمتر از 6 متر باشد ( یعنی حد پایین صفحه پلیت در ارتفاع 5.7 متری باید نصب نمود. ). علت این کار این است که وقتی کرکره رول می‌شود فضا کافی ( با جمع شدن رول قطر آن افزایش میابد ) برای آن ایجاد شود.

1-2- درب کرکره ای اگر مسقف نباشد باید اینگونه نصب شود؟

اگر سقف وجود نداشته باشد، قرار گیری حد پایین صفحه پلیت باید در بالاترین قسمت دهانه درب نصب شود. معمولا مغازه‌ها و فروشگاه‌های داخل خیابان از این حالت پیروی می‌کنند.

2-  حداکثر ارتفاع تیغه‌های درب کرکره‌ای چگونه محاسبه می‌شود؟

حداکثر ارتفاع تیغه‌های درب کرکره‌ای

ارتفاع تیغه شامل ارتفاع کف تا حد پایین صفحه پلیت + 30 سانتیمتر هست. در نظر گرفتن 30 سانتی‌متر تیغه به خاطر زیبایی است. یعنی با در نظر گرفتن این تیغه اضافی لوله کرکره برقی نمایش داده نمی شود. مثلا اگر ارتفاع کف تا زیر صفحه پلیت 4 متر باشد باید آن را با 0.3 متر جمع کرد. یعنی ارتفاع کل تیغه 4.3 متر باید سفارش بدهید.

3-  نحوه نصب قوطی کرکره برقی به دو صورت انجام می‌گیرد؟

در ابتدا لازم است که بیان کنیم، دو حالت وجود دارد برای نصب قوطی یا پرفیل درب کرکره برقی :

  • نیازی به نصب قوطی نیست : چهارچوب از قبل دارای قوطی یا ریل آهنی است. خیلی وقت‌ها موقع ساخت ساختمان قوطی برای چهارچوب نصب می‌کنند یا چهار چوب درب قدیمی وجود دارد.
  • حتما باید قوطی نصب شود : برای چهار چوب هیچ پروفیلی در نظر گرفته نشده است. یعنی چهار چوب درب فقط آجر، سیمان و بتن وجود دارد.

3-1- چطور قوطی یا پروفیل نصب کنیم؟

با 6 مرحله ساده زیر می‌توان قوطی کرکره برقی به چهارچوب درب نصب کرد:

  • ابتدا باید میل گردهای 10 یا 15 میلیمتر به طول 7 تا 10 سانتیمتر ( بسته به ضخامت دیوار ؛ اگر ضخیم باشد از نمره 15 وگرنه از نمره 10 استفاده کنید ) آماده کنیم.
  • تعداد میل گردها برابر است با ارتفاع ( برحسب میلی‌متر ) درب تقسیم بر 350 میلی‌متر ضربدر عدد 2
  • میلگردها را زاویه دار به فاصله 350 میلیمتر در داخل دیوار فرو ببرید، به طوری که سر میلگرد با بیرون چهار چوب هم باد باشد.
  • فضای خالی بین سوراخ و میلگرد را با سیمان پر کنید.
  • به مدت 1 تا 2 روز فرصت بدهید که سیمان خشک شود.
  •  پروفیل یا قوطی را به سر بیرون آمده میلگردها جوش بدهید.

نکته : ابعاد پروفیل 40*40 یا 40 * 80 است. در هنگام نصب پروفیل 40*80 قسمت 80 باید در جهت عمق قرار بگیرد.

4- محاسبه عرض تیغه کرکره برقی به چه صورت است؟

برای محاسبه عرض تیغه‌ها دو حالت زیر اتفاق می‌افتد:

  1. اگر چهارچوب از قبل درای پروفیل یا صفحه فلزی است.
  2. اگر چهارچوب یا دهانه درب ، سیمانی یا بتن باشد.

4-1- محاسبه عرض وقتی پروفیل از قبل وجود داشته باشد

در این حالت چون از قبل قوطی نصب شده محاسبه عرض برابر است با عرض دهانه منهای 5 سانتیمتر باد خور ( وجود بادخور به دلیل این است که وقتی ریل نصب می‌کنیم گوشت ریل از هر طرف 1 سانتیمتر را اشغال می‌کند که در مجموع به 2 سانتی متر را اشغال می‌کند.  3 سانتیمتر باقی مانده هم به خاطر این است که تیغه‌ها به راحتی بالا و پایین بروند ).

مثلا  اگر عرض دهانه 5 متر باشد شما باید عرض تیغه‌ها را 4.95 متر در نظر بگیرید.

4-2- محاسبه عرض تیغه کرکره برقی وقتی که در اطراف دهانه سیمان باشد

در این حالت چون در اطراف دهانه ، دیوار یا بتن است و از انجایی که ما نمی توانیم ریل را به دیوار نصب کنیم، باید ضخامت قوطی در محاسبات لحاظ کنیم. برای مثال اگر از قوطی 40*40 استفاده می‌کنید و عرض دهانه 5 متر باشد، عرض تیغه کرکره برقی برابر است با 500 سانتی متر منهای 85 سانتیمتر به عبارت دیگر 415 سانتی‌متر است.

5- نحوه نصب صفحه پلیت به این صورت است

نحوه نصب صفحه پلیت

صفحه پلیت‌ها را به صورت تراز شده روبه روی هم به قوطی جوش می‌دهیم. صفحه پلیت سمت موتور 40 سانتیمتر بیرون‌تر و صفحه سمت اندکپ و یاتاقان مماس بر لبه داخلی جوش داده می‌شود.

6- نصب ریل باید به این صورت انجام شود؟

نصب ریل کرکره برقی

ریل‌ها را با استفاده از پیچ سرمته به پروفیل با فاصله 350 میلیمتری نصب می‌کنیم. نکته‌ای که باید در نصب ریل توجه شود این است که بالاترین ارتفاع ریل حدود 5 سانتیمتر پایین‌تر از صفحه پلیت قرار بگیرد. علت این فاصله به خاطر این است که وقتی تیغه‌ها به صورت زاویه وارد ریل می‌شوند به صورت خیلی راحت به سمت بالا و پایین حرکت کنند.

7-  نصب لوله ، اندکپ و یاتاقان و موتور

کرکره برقی از دو نوع موتور توبلار و ساید برای بالا و پایین آوردن تیغه‌ها استفاده می‌کند. نحوه نصب هر کدام تا یه حدود زیادی شبیه به هم هستند. ما در اینجا قسمت‌های مشابه را اول توضیح میدهیم و نحوه نصب موتور ساید و توبلار را جداگانه بیان می‌کنیم.

برای نصب لوله، اندکپ و یاتاقان باید 3 مرحله زیر را انجام دهیم.

  •  مرحله اول : لوله یا شافت را روی زمین قرار می‌دهیم. لوله معمولا فلزی و قطر خارجی آن 11 سانتیمتر است.
  •  مرحله دوم : در سمتی که موتور قرار نمی‌گیرد اندکپ و یاتاقان را مونتاژ میکنیم. اندکپ می‌تواند پلاستیکی ( برای موتور توبلار که یاتاقان و اندکپ هر دو به صورت کارخانه ایی به هم پیوسته هستند) و یا فلزی ( برای ساید و توبولار ؛ اندکپ از یک شفت ، دو پولی و یک یاتاقان تشکیل شده است ) باشد.
  •  اگر اندکپ پلاستیکی بود، قسمت پلاستیکی آن را در داخل لوله قرار می‌دهیم و شفت آن را به سمت بیرون قرار می‌دهیم .

اندکپ پلاستیکی کرکره برقی

  •  مرحله سوم : اگر فلزی باشد یک پولی در انتها شفت جوش می‌دهیم. پولی دوم در داخل شفت آزاد است. پولی اول داخل لوله قرار می‌دهیم و آن را جوش نمی‌زنیم. پولی دوم را لب به لب با لوله جوش می‌دهیم. یاتاقان را هم به شفت جوش می‌دهیم.

اندکپ فلزی کرکره برقی

یک طرف دیگر لوله باید موتور توبولار یا ساید نصب شود در این حالت اگر :

  •  اگر موتور توبلار باشد آن را داخل لوله قرار می‌دهیم ، یک سمت آن را به صفحه پلیت مونتاژ میکنیم و سمت دیگر آن در داخل لوله با استفاده از پیچ سر مته به لوله متصل می‌کنیم.
  •  اگر موتور ساید بخواهیم نصب کنیم ، یک واشر را به لوله جوش میدهیم سپس واشر به صفحه پلیت و چرخ دنده موتور ساید متصل می‌کنیم.

8-  مونتاژ تیغه‌ها و نصب کپس‌ها

آموزش نصب کرکره برقی با موتور توبلار

قبل از نصب لوله به صفحه پلیت، شما باید پنج تیغه را روی زمین مونتاژ کنید و آن را به لوله متصل کنید. علت این کار این است موقع قرار گیری لوله روی صفحه پلیت تیغه‌ها به سمت پایین آویزان میشوند و باعث می‌شود تیغه‌های بعدی به راحتی نصب شوند.

تیغه‌ها را باید به صورت دسته دسته روی زمین مونتاژ نمود و سپس یکی یکی آنها را روی کار نصب کرد. علت این کار به خاطر سنگینی کل تیغه‌ها است که موقع عملیات کار را سخت می‌کند.

ابتدا روی زمین تیغه‌ها را مونتاژ می‌کنیم و سپس در انتهای همه آنها کپس می‌زنیم. فقط اخرین تیغه در یک سمت آن کپس نمی‌زنیم، علت این کار این است وقتی که این تیغه‌ها را روی ریل نصب میکنیم و برای نصب دیگر دسته‌ها، تیغه‌ها به راحتی جا زده شوند. در واقع آخرین کپس را روی کار می‌زنیم.

9-  جا زدن تیغه‌ها در داخل ریل

هنگامی که کل تیغه‌ها را به هم مونتاژ کردید و کپس کاری کردید، تیغه‌ها روی کار یا بیرون ریل قرار دارد. در این حالت شما باید موتور را روشن کنید و تیغه‌ها را به سمت بالا رول کنید. سپس حرکت موتور را برعکس کنیم یا به عبارت دیگر حرکت تیغه ها را بوسیله موتور به سمت پایین هدایت کنیم و اولین تیغه را با دست در داخل ریل قرار دهیم.

10-  تنظیم حد بالا و پایین موتور

وقتی که تیغه‌ها خیلی بالا بروند از ریل خارج می‌شوند و وقتی که خیلی به سمت پایین حرکت کنند ، شفت و موتور ما زیادی کار می‌کنند و باعث آسیب به موتور می‌شود. به دلایل بالا تنظیم حد بالا و پایین موتور از اهمیت بالایی برخوردار است. با تنظیم حد بالا و پایین ، موتور باید در دو حالت زیر خاموش شود:

  • هر موقع که اولین تیغه به کف زمین رسید ، موتور باید خاموش شود.
  • هنگامی که 2 یا 3 تیغه در داخل ریل باقی ماند ، موتور باید خاموش شود.

در این مقاله به طور کامل و عملی به تنظیم حد بالا و پایین موتور درب کرکره پرداخته شده است.

11- تنظیم رسیور

تنظیم رسیور

در این مرحله شما باید رسیور را به موتور و برق متصل کنید تا مرکز کنترل اتوماتیک برای درب کرکره‌ای ایجاد شود.

12- تنظیم ریموت

بعد از نصب رسیور شما باید ریموت‌ها را به رسیور یا برد کنترلی ست کنید. در این مقاله روش ست کردن ریموت برای کرکره برقی به طور کامل توضیح داده شده است.

13- گذاشتن جا قفلی

گذاشتن جا قفلی درب کرکره ای

برای امنیت بیشتر معمولا از دو فلز L شکل در قسمت پایین ریل و تیغه‌ها استفاده می‌کنند. یکی از L ها در سمت پایین ریل جوش داده می‌شود و یکی دیگر به انتهای آخرین تیغه پیچ میشود.

14- رنگ کاری

رنگ پیش فرض تیغه‌ها و ریل‌های آلومینیومی سفید است. شما می‌توانید برای زیبایی کار و ست کردن درب با نما از رنگ دلخواه خود استفاده کنید. البته اگر از قوطی استفاده می‌کنید باید حتما آن را رنگ زد زنگ بزنید.

15- لوکس کاری

بعد از نصب درب کرکره برقی به چار چوب درب یا پنجره ممکن است یک سری آسیب به دیوار زده باشد. در این حالت بعد از نصب باید آن را ترمیم و به اصطلاح لوکس کاری کرد.

 

تماس برای مشاوره قبل خرید
مصطفی طهماسبی هستم
مصطفی طهماسبی هستم

کارشناس ارشد مهندسی مکانیک با 10 سال سابقه کار در حوزه طراحی ، تولید ، نصب و راه اندازی تجهیزات تخلیه و بارگیری لجستیک

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مرتضی
 کرمانی
مرتضی کرمانی

بالابر پله هم دارین؟ اگر اره محدودیت ارتفاع داره یا نه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید