مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
الکتروموتورهای بالابر ساختمانی

نکته مهم، انتخاب الکتروموتور برای بالابر ساختمانی است. از این رو، در ادامه این مقاله از وب سایت ژیار صنعت ماهور، قصد داریم به بررسی این نکته بپردازیم که چگونه برای بالابر ساختمانی، الکتروموتور انتخاب نماییم، ویژگی‌های مهم این بخش اساسی از بالابر را ذکر می‌نماییم و به ذکر نکات کلیدی در خرید الکتروموتور و معرفی برندهای معتبر در این حوزه می‌پردازیم.

بالابر از جمله تجهیزاتی است که به منظور حمل، جابجایی و انتقال بار در ارتفاع‌های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از انواع پر کاربرد بالابر، بالابر ساختمانی است که نیروی بالابر در آن از طریق مکانیزم‌های مختلفی تامین می‌گردد.

همانطور که در مطلب بالابر ساختمانی نیز ذکر نمودیم، این نوع از بالابر از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از:

  • الکتروموتور
  • استراکچر
  • گیربکس
  • کلید برق
  • سیم بکسل
  • باکت

الکتروموتور بالابر ساختمانی

مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش در بالابرهای ساختمانی که سبب تسهیل انواع اقدامات عمرانی و ساختمانی می‌گردد، الکتروموتور است بدین معنا که نیرو و قدرت اصلی که در بالابرهای ساختمانی به عنوان محرک حرکت تامین می‌گردد، از طریق این قطعه می‌باشد.

الکتروموتور بالابر ساختمانی، بر حسب انواع مختلفی که دارد، توان و ظرفیت متفاوتی دارند. به عنوان نمونه برای انجام کارهای ساختمانی در طبقات کم از ظرفیت پایین‌تر برای انتخاب الکتروموتور استفاده می‌گردد. در واقع براساس کاربری و قدرت مورد نیاز در امور صنایع ساختمانی از الکتروموتور با توجه به میزان ظرفیت مورد نیاز استفاده می‌گردد.

 

الکتروموتور

 

نکات مهم انتخاب الکتروموتور بالابر ساختمانی

  • هر یک از الکتروموتورها مشخصاتی دارند که بر حسب نوع نیاز پروژه انتخاب و تعیین می‌گردد. الکتروموتورها به دو دسته تکفاز و سه فاز تقسیم می‌شوند که به عنوان مهم‌ترین شاخص الکترون تعیین می‌گردد.
  • عامل دیگر تعیین کننده در انتخاب نوع الکتروموتور، شاخص آی پی است که این ویژگی، میزان نفوذپذیری الکتروموتور در برابر گرد و غبار را تعیین می‌کند. عدد بالاتر شاخص آی پی، نشان دهنده نفوذناپذیری بیشتر الکتروموتور است.
  • خازن، قطعه الکتریکی در موتور بالابرهای ساختمانی است که ذخیره جریان برق را برعهده دارد و برای استارت موتور ضروری می‌باشد.

انواع الکتروموتور بالابر ساختمانی

در طی فرآیند بالابر ساختمانی، میزان توان و ظرفیت دستگاه تعیین کننده است از این رو بالابر با توان پایین تا بالابر با توان و ظرفیت متوسط و بالا دسته بندی می‌گردد.

انتخاب بالابر ساختمانی برحسب الکتروموتور بالابر و قدرت مورد نیاز انجام می‌گیرد. موتور بالابر مصالح که الکتروموتور نیز نام دارد، به طور کلی به دو نوع تکفاز و سه فاز تقسیم بندی می‌گردد. در این نوع از دسته بندی، میزان ظرفیت بالابر، بر اساس ظرفیت‌های محدود، متوسط و پایین جدا شده‌اند. از این رو انتخاب الکتروموتور برطبق ویژگی‌های هر دسته بندی انجام می‌گیرد.

الکتروموتور تکفاز بالابرهای ساختمانی

این نوع از الکتروموتور بالابرهای ساختمانی با ظرفیت 300 کیلوگرم را می‌تواند حمل نماید. میزان توان موتور این نوع از الکتروموتور، 3 اسب بخار است و تکفاز می‌باشد. نوع گیربکس در این موتور بالابر، VF86 است.

 

الکتروموتور تک فاز

 

دلایل محبوبیت الکتروموتور تکفاز

بالابرهای ساختمانی با الکتروموتور تکفاز، توان حمل بار تا 350 کیلوگرم را دارند و به دلیل اینکه امکان استفاده از برق شهری را دارد، از محبوبیت بیشتری به نسبت سایر مدل‌های الکتروموتور برخوردار می‌باشد.

الکتروموتور سه فاز بالابرهای ساختمانی

این نوع از الکتروموتور شامل سه ظرفیت مختلف است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

  • اولین نوع معرفی شده از این سبک از الکتروموتور، ظرفیت 500 کیلوگرم را می‌تواند حمل کند. میزان توان الکتروموتور 5.5 است و سه فاز می‌باشد. نوع گیربکس در این موتور بالابر، VF110 است.
  • نوع دیگری از الکتروموتور سه فاز که در این گروه قرار می‌گیرد، دارای ظرفیت 750 کیلوگرم است که توان موتوری آن 7.5 اسب بخار است. موتور این نوع از سه فاز است و نوع گیربکس در این موتور بالابر، VF130 می‌باشد.
  • آخرین نوع الکتروموتورهای بالابر ساختمانی از ظرفیت 1000 کیلوگرمی برخوردار است و توان موتور آن 10 اسب بخار می‌باشد. موتور این نوع نیز سه فاز است و مدل گیربکس آن VF150  می‌باشد.

 

الکتروموتور سه فاز

 

مشخصات فنی انواع الکتروموتور بالابر ساختمانی

به طور کلی مشخصات فنی الکتروموتور، شامل موارد زیر است:

  • میزان توان موتور بالابر که بین 2 تا 10 اسب بخار متفاوت است و به عنوان اصلی‌ترین شاخصه انتخاب الکتروموتورها می‌باشد.
  • ظرفیت الکتروموتور که بین 200 تا 1000 کیلوگرم متغیر است.
  • سرعت یا تعداد دور الکتروموتور که 1500 تا 3000 دور بر دقیقه است که هر یک از این مقدارها، از کاربردهای گسترده‌ای برخوردار است.
  • نوع جنس بدنه که غالبا  در نوع ابکتروموتور ایرانی و چینی، چدنی است.
  • میزان برق ورودی که بر حسب آمپر است.
  • میزان سرعت بالابر که در ارتفاعات بلند، میزان سرعت بالابر بر حسب متر بر دقیقه از عوامل تعیین کننده برای زمان انجام کارهای ساختمانی می‌باشد.

نکات کلیدی خرید الکتروموتور بالابر ساختمانی

  • در انتخاب الکتروموتور که به نام دینام بالابر نیز شناخته می‌شود، لازم است دقت بسیاری مبذول گردد چرا که این قطعه در بالابر ساختمانی از اهمیت بسیار تعیین کننده‌ای برخوردار است.
  • نوع برق در الکتروموتور بسیار مهم می‌باشد. موتور تکفاز، علی رغم برخورداری از امکان استفاده از برق شهری از پیچیدگی‌هایی نیز برخوردار است همچون گشتاور راه‌اندازی اولیه پایین که در مقایسه با نوع سه فاز، میزان گشتاور آن پایین و کم است.
  • لازم است برای الکتروموتورهای بالابرهای ساختمانی، میزان حمل بار و نوع استانداردها مورد توجه قرار گیرد. در صورت عدم توجه به استانداردها، ممکن است خسارات جانی و مالی بسیاری ایجاد شود. در واقع نوع الکتروموتور باید برحسب میزان حمل بار انتخاب و خریداری گردد.
  • استارت موتور از دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در زمان خرید الکتروموتور می‌باشد. همانطور که می‌دانید در انواع بالابرهای ساختمانی، استارت موتور اهمیت بسیاری دارد چرا که اصلی‌ترین بخش برای ایجاد تحرک وزنی، استارت است.
  • نوع سیستم عایق بندی موتور و حفاظ مناسب، دیگر عامل کلیدی در زمان خرید الکتروموتور بالابر ساختمانی است. در الکتروموتورها، شرایط آب و هوایی در نظر گرفته می‌شود و عایق بندی بر حسب آن انجام می‌گیرد.
  • شایان ذکر است اکثر الکتروموتورها برای انجام کار در آب و هوای مرطوب و بارانی مناسب نیستند از این رو لازم است به شدت حفاظت گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر راجع به خرید الکتروموتور بالابر ساختمانی می‌توانید با کارشناسان مجموعه ژیار صنعت ماهور در ارتباط باشید و دریافت مشاوره رایگان نمایید.

معرفی برندهای مشهور سازنده الکتروموتور بالابر ساختمانی

برندهای ایرانی و چینی بیشترین سهم را در بازار ایران در بر دارند. از میان برندهای ایرانی، شرکت ژیار صنعت توانسته است انتظارات مشتریان را برآورده نماید و محصولات باکیفیت و ایده‌آل را به مشتریان عرضه نماید. این مجموعه از جمله معدود تولید کنندگان متخصص بالابرهای ساختمانی است که انواع موتورهای بالابر ساختمانی با تنوع بسیار بالا را تولید و عرضه می‌نماید.

سئوالات متداول

بیشترین سئوالات و پاسخ ها آن

نوع نیازمان از بالابر، نوع قدرت بالابر، ظرفیت الکتروموتور، سرعت الکتروموتور، نوع جنس بدنه الکتروموتور و..

شرکت ژیار صنعت، تولید کننده و عرضه کننده انواع الکتروموتور بالابر ساختمانی با قیمت مناسب و کیفیت بی‌نظیر می‌باشد.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها