مشاوره رایگان : 09190809755 و 02191097275
نحوه سیم کشی و نصب بالابر ساختمانی

لازم است با نحوه سیم کشی و نصب بالابر ساختمانی آشنایی داشته باشیم و پس از آن با نحوه سیم بندی کلید بالابر ساختمانی تکفاز و نوع سیم بندی الکتروموتور سه فاز را بررسی می‌نماییم.

غالب موتورهای بالابر، از نوع تکفاز می‌باشند و موتور آن‌ها با برق 220 ولت کار می‌کند و تعداد بسیار کمی با برق سه فاز کار می‌کند. موتور بالابر تکفاز قابلیت جابجایی تا وزن 250 کیلوگرم را دارند و موتورهای سه فاز، حدود 300 تا 500 کیلوگرم را جابجا می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات می‌توانید با کارشناسان شرکت ژیار صنعت ماهور در ارتباط باشید.

در بالابرهای ساختمانی، سه حرکت رو به بالا، رو به پایین و توقف به منظور حمل مصالح و بار سنگین انجام می‌گیرد. در واقع، اپراتور بالابر، از طریق کلید بالابر ساختمانی، دستوراتی اعم از راست گرد، چپ گرد و… را به الکتروموتور بالابر می‌دهد و الکتروموتور نیز بواسطه چرخاندن گیربکس و قرقره، مصالح ساختمانی را در جهت مد نظر هدایت می‌نماید.

نحوه سیم کشی بالابر ساختمانی

به طور کلی شش عدد رشته سیم به کلید بالابر وصل می‌گردد که دو رشته سیم به برق ورودی مربوط می‌شود و از الکتروموتور به کلید نیز، چهار رشته سیم وصل می‌شود. از میان این چهار رشته سیم، دو رشته از آن، سیم پیچ کمکی است و دو رشته دیگر به سیم پیچ اصلی مربوط است.

شایان ذکر است که در صورتی که تشخیص سیم پیچ اصلی و کمکی برایتان دشوار شد، از طریق یک مولتی متر می‌توانید نوع سیم‌ها را تشخیص دهید. از این رو، دو سیمی که از مقاومت کمتری برخوردار باشد، سیم پیچ اصلی و دو سیمی که مقاومت بیشتری داشته باشد، سیم پیچ کمکی است.

انواع کلید بالابر ساختمانی

انواع کلید بالابر ساختمانی

کلیدهای بالابر ساختمانی بر حسب معیارهای مختلفی تقسیم بندی می‌شوند. یکی از این انواع، دسته بندی‌هایی است که برحسب نوع موتور تنظیم می‌گردد و گروه دوم، دسته بندی برحسب میزان ظرفیت کاری انواع کلید بالابر ساختمانی می‌باشد.

با توجه به اینکه بالابرهای ساختمانی در ظرفیت‌های مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند، لازم است موتورهای الکتریکی نیز به منظور طراحی بالابر ساختمانی با ظرفیت‌های مختلفی تولید گردند.

از نوع موتورهای تک فاز برای جابجایی مصالح تا وزن 250 کیلوگرم استفاده می‌شود و از موتورهای سه فاز به منظور فراهم سازی و تامین نیروی بالابرهای قدرتمندتر استفاده می‌شود.

روش بستن کلید بالابر

روش بستن کلید بالابر

به کلید بالابر، کلید اهرمی یا کلید غلطکی نیز می‌گویند. بر روی این کلید، یک اهرم مشکی رنگ قرار دارد که دارای سه حالت می‌باشد:

  • هنگامی که اهرم در حالت بالا قرار دارد،  بالابر به سمت بالا حرکت می‌کند.
  • حالت پایین اهرم نشان دهنده این است که بالابر به سمت پایین حرکت می‌کند.
  • حالت وسط  بر روی اهرم، بیانگر حالتی است که بالابر خاموش می‌شود.

این کلیدها در دو نوع 16 و 25 آمپر موجود است و قیمت کلیدها نیز بسته به نوع آن، متفاوت می‌باشد. به طور کلی، وظیفه کلید بالابر، انتقال برق به الکتروموتور است به نحوی که بواسطه تغییر حالت اهرم کلید بالابر، الکتروموتور نیز تغییر وضعیت می‌دهد و به سمت بالا و یا پایین می‌رود.

به طور کلی، چهار عدد سیم به دینام متصل می‌گردد و دو رشته سیم نیز به برق وصل می‌شود که این دو عدد سیم، فاز و نول می‌باشد و چهار عدد سیم که به دینام، متصل است، به کلید بالابر بسته و متصل می‌گردد.

نصب کلید بالابر

نصب کلید بالابر

در داخل قاب کلید بالابر، هشت عدد ترمینال موجود می‌باشد که محل اتصال سیم‌های برق است. ممکن است تعداد زیاد این ترمینال‌ها، گیج کننده باشد اما در ادامه متوجه خواهیم شد که نصب راحتی دارد.

شایان ذکر است که در صورتی که اهرم بالابر در حالت وسط باشد، هیچ کدام از پیچ‌های داخل آن با یکدیگر در تماس نمی‌باشند اما هنگامی که اهرم به سمت بالا و یا پایین چرخانده می‌شود، پیچ‌های داخل با یکدیگر تماس پیدا می‌کنند.

باتوجه به تصویر که ترمینال‌ها را شماره گذاری نموده‌ایم، مطابق موارد زیر است:

وقتی اهرم را به سمت بالا می‌چرخانیم:

  • پیچ شماره 1 با پیچ شماره 4 تماس پیدا می‌کند.
  • پیچ شماره 2 با پیچ شماره 5 تماس پیدا می‌کند.
  • پیچ شماره 3 با پیچ شماره 6 تماس پیدا می‌کند.

 

وقتی اهرم به سمت پایین می‌چرخانیم:

  • پیچ شماره 1 با پیچ شماره 4 تماس پیدا می‌کند.
  • پیچ شماره 5 با پیچ شماره 7 تماس پیدا می‌کند.
  • پیچ شماره 6 با پیچ شماره 8 تماس پیدا می‌کند.

روش نصب کلید بالابر تکفاز

در نوع موتورهای تکفاز، به منظور تغییر جهت چرخش موتور، لازم است تغییراتی از قبیل چپگرد و راستگرد کردن موتور انجام گیرد. بدین نحو، ترتیب باز و نول روی سیم پیچ کمکی جابجا می‌شود. کلید بالابر این کار را انجام می‌دهد.

هنگامی که کلید را برای موتور تکفاز نصب می‌کنید، دو رشته سیم فاز و نول از برق شهری، وارد کلید می‌شود و چهار رشته سیم نیز از الکتروموتور تکفاز به کلید وصل می‌شود. در نتیجه، تعداد رشته سیم‌هایی که وارد کلید می‌شود، تعداد شش رشته سیم است.

نحوه نصب کلید بالابر موتور سه فاز

در نوع الکتروموتور سه فاز، روش نصب بسیار ساده‌تر از الکتروموتور تکفاز می‌باشد چرا که در الکتروموتورهای سه فاز، برای اینکه جهت چرخش موتور را تغییر دهید، تنها کافی است که جای دو فاز را عوض کنید.

به معنای دیگر، از سه نوع رشته سیمی که به الکتروموتور وصل شده است، در صورتی که جای دو تا از فازها تغییر کند، جهت چرخش الکتروموتور نیز تغییر می‌کند.

ژیار صنعت

ژیار صنعت

شرکت ژیار صنعت به صورت تحصصی در زمینه تجهیزات و دستگاه‌های لجستیکی ، بالابری و درب‌های اتوماتیک و هوشمند خدمات و محصول در سرتاسر کشور ارائه می‌دهد

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
امین
 زارعی
امین زارعی

سلام، قیمت بالابر 3 متری را لطف می کنید؟

داوود
 بابایی
داوود بابایی

سلام، ارتفاع سقف خونم 5 متره. یه بالابر می خواستم که بتونم لامپ ها رو تعویض کنم.